Przyczyny i objawy zużycia sprzęgła

Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego pojazdów. Jego rola polega na przeniesieniu momentu obrotowego z silnika poprzez skrzynię biegów na oś napędzającą. Uszkodzenie sprzęgła jest dużym problemem i najczęściej oznacza całkowite unieruchomienie pojazdu i konieczność skorzystania z lawety.

Niepokojące sygnały

Istnieje wiele rodzajów układów sprzęgłowych – różnią się one zarówno sposobem sterowania, jak i rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Wszystkie one jednak wykonują ciężką pracę w trudnych warunkach i jedynie kwestią czasu jest, to kiedy sprzęgło osiągnie krytyczny moment zużycia. Moment ten jest trudny do określenia i zależy od wielu indywidualnych czynników. Są kierowcy, którzy muszą dokonywać wymian co 40.000 kilometrów, są też tacy, którym sprzęgło służy wielokrotnie dłużej. Główną przyczyną tak dużych rozbieżności jest sposób eksploatacji i styl jazdy. Jednak nawet wykazując się dużą delikatnością obsługi i stosując się do wszystkich porad dotyczących przedłużania życia sprzęgła, wcześniej się czy później staniemy przed koniecznością wymiany.

Typowe pierwsze objawy wieszczące zbliżające się problemy trudno przeoczyć. Ślizganie się sprzęgła i wycie silnika na zbyt wysokich obrotach zauważy nawet laik. Efekty te będą szczególnie dobrze widoczne podczas prób ruszania pod górę i stanowią one duże obciążenie dla całego układu napędowego. Wraz z postępującym zużyciem pojawią się dodatkowe problemy, w postaci trudności z wrzuceniem pierwszego i drugiego biegu, a także nietypowe i zdecydowanie niepokojące hałasy. Niektórym kierowcom dobrze znany jest również przenikliwy, przykry zapach oznaczający spalenie tarczy sprzęgłowej, a stąd już tylko krok do całkowitego zniszczenia sprzęgła. 

Sprzęgło to jednak nie tylko tarcza. Równie ważnym elementem jest koło zamachowe, we współczesnych pojazdach występujące najczęściej w postaci koła dwumasowego. Jego zaletą jest znaczne wyeliminowanie drgań i podniesienie komfortu, szczególnie dobrze dostrzegalne w przypadku silników wysokoprężnych. Niestety, obok dużej zalety występuje też istotna wada – koło dwumasowe jest konstrukcją znacznie bardziej skomplikowaną, a przez to wielokrotnie droższą od tradycyjnych rozwiązań. Uszkodzenie objawia się silnymi drganiami w układzie napędowym, co w efekcie może stać się przyczyną kolejnych usterek.

Jak przedłużyć życie sprzęgła?

Procesu zużycia sprzęgła nie można zatrzymać, możliwe jest natomiast wydłużenie czasu pomiędzy kolejnymi wymianami. Kluczem do sukcesu jest umiejętna eksploatacja pojazdu. Nie używajmy sprzęgła, kiedy nie musimy – na przykład podczas oczekiwania na czerwonym świetle. Używajmy go za to zawsze podczas uruchamiania i wyłączania silnika. Zabójcza dla tego podzespołu jest jazda na półsprzęgle, a także nawet pozornie niewinne oparcie stopy o pedał w trakcie jazdy.  

Jeśli stanęliśmy przed koniecznością wymiany, pamiętajmy, aby wymieniać sprzęgła kompletne, naprawa poszczególnych elementów to tylko pozorna oszczędność podczas zakupów. Rynek obfituje w szeroki wybór ofert obejmujących zarówno propozycje renomowanych producentów, jak i tańsze zamienniki. O ile kryterium ceny jest ważne, to zdecydowanie ważniejsza jest jakość. O tym, że nie musi ona kosztować majątku, przekonamy się przeglądając ofertę sklepu internetowego AS AUTO – części samochodowe. Znajdziemy tu również konfigurator, który pomoże nam dobrać osprzęt dedykowany do posiadanego modelu samochodu. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here