Klimatyzacja samochodowa jeszcze do niedawna uchodziła za coś ekskluzywnego, a wyposażone w nią samochody postrzegano jako najnowocześniejsze. Wyobrażenie to uległo drastycznej zmianie w ciągu ostatnich lat. Obecnie, znaczna część samochodów pozostających w ruchu na polskich drogach wyposażona jest w system klimatyzacji. Jest on szczególnie przydatny podczas podróży na długi dystans w okresie wysokich temperatur. Dostęp do systemu chłodzącego jest wówczas wybawieniem – pozwala nam podróżować bez uczucia dyskomfortu, nawet gdy pozostajemy za kółkiem wiele godzin.
O działaniu klimatyzacji samochodowej
Klimatyzacja w samochodzie to bardzo rozbudowany system, złożony z różnych części oraz mechanizmów, wspólnie współpracujących z sobą. W obrębie systemu klimatyzacji można wyróżnić dwie główne części – część wysokiego oraz niskiego ciśnienia.
Podstawowym elementem w każdym systemie klimatyzacji samochodowej jest kompresor. Mechanizm jego działania przypomina mechanizm pompy, która wywołuje przebieg powietrza oraz obecnego w nim czynnika chłodniczego. Wydostający się z kompresora czynnik jest intensywnie sprężony i nagrzany. W takiej postaci trafia on do skraplacza, nazywanego również chłodnicą.
Tam, czynnik ulega ochłodzeniu oraz skropleniu, a następnie trafia do kolejnej części – osuszacza. Zadaniem tej części mechanizmu klimatyzacji jest oddzielenie czynnika od zanieczyszczeń i innych składników powietrza. W kolejnym etapie, czynnik chłodniczy ulega rozprężeniu (dzięki działaniu zaworu rozprężającego), ulegając intensywnemu schłodzeniu.
Ostatnim istotnym etapem jest tak zwany parownik, czyli urządzenie odpowiedzialne za schłodzenie i dostarczenie powietrza do wnętrza kabiny samochodu.
Czynniki chłodnicze
Wybór czynnika chłodniczego jest podyktowany różnymi okolicznościami. Najczęściej stosuje się substancję oznaczą jako R-134a. Choć jest szeroko dostępna, jej wykorzystanie wywołuje jednak szkodliwy wpływ na atmosferę. Dlatego, wielu kierowców odchodzi od niej na korzyść substancji oznaczanej jako HFO-1234yf, której szkodliwość dla atmosfery jest o wiele niższa.
Czynnik chłodniczy pozostaje wewnątrz systemu klimatyzacji przez cały czas korzystania z pojazdu. Jego potencjalne niedobory są uzupełniane w trakcie serwisowania klimatyzacji. Wówczas, za pomocą specjalnych urządzeń, sprawdza się nie tylko stan czynnika chłodniczego, ale także szczelność całego układu, w którym mogą wystąpić potencjalne, niepożądane luki i nieszczelności. Przez nie, czynnik chłodniczy może wydostawać się na zewnątrz, co będzie powoli doprowadzać do obniżenia funkcjonalnego całego systemu chłodzenia
Klimatyzacja samochodowa – Łódź
Serwisowanie systemu klimatyzacji to nie jedyny sposób dbania o jej jakość. Co prawda, wykonanie regularnego serwisu jest obowiązkiem każdego kierowcy, w którego pojeździe znajduje się system klimatyzacji. Możemy jednak również samodzielnie zadbać o stan klimatyzacji. W tym celu warto zaopatrzyć się w odpowiedni zestaw środków chemicznych dedykowanych dla klimatyzacji.
Ich szeroki wybór znajdziemy w ofercie Errecom, dostępną na stronie ClimaPartner.pl. Wśród oferowanych znajdują się zarówno chemikalia przeznaczone do użytkowania przez właścicieli pojazdów, jak i profesjonalne substancje dedykowane dla punktów serwisowania klimatyzacji.