Filtry DPF to w dzisiejszych czasach temat rzeka. Posiadają one wielu zwolenników mówiących o korzystnym wpływie na środowisko i ludzkie zdrowie, a także przeciwników, którym nie podoba się fakt, że filtry takie zapychają się po pewnym czasie i znacznie utrudniają eksploatację pojazdu zmniejszając jego moc, zwiększając spalanie, itp.
Do niedawna istniały dwie opcje w przypadku pojawienia się problemów z filtrami cząstek stałych. Jednym z nich było całkowite wycięcie filtra i zastąpienie go specjalnym emulatorem, jednak rozwiązanie to jest nielegalne. Druga opcja to wymiana filtra DPF na nowy, jednak wiąże się to z koniecznością poniesienia ogromnych kosztów. Na szczęście teraz dostępna jest trzecia skuteczna i niedroga opcja, jaką jest regeneracja. Można jej dokonać samemu lub skorzystać z funkcji dopalania filtra przez samochód, jednak o wiele lepiej jest powierzyć filtr doświadczonym fachowcom dysponującym odpowiednim sprzętem do regeneracji. W ten sposób można przywrócić skuteczne działanie tego urządzenia bez wydawania ogromnych kwot.
Samoistne wypalanie filtra cząstek stałych
Gdyby filtr miał idealnie pochłaniać szkodliwe cząstki i jednocześnie wystarczać na cały okres eksploatacji pojazdu, wówczas musiałby być bardzo duży i niepraktyczny. Dlatego właśnie od czasu do czasu konieczna jest regeneracja. W nowoczesnych pojazdach, układy oddechowe są wyposażone w specjalne czujniki kontrolujące przepustowość filtra cząstek stałych. Jeśli przed filtrem ciśnienie będzie wzrastać, wówczas najprawdopodobniej mamy do czynienia z jego zapchaniem. Silnik w takiej sytuacji zaczyna pracować w sposób zapewniający zwiększenie temperatury filtra potrzebnej do wypalenia nagromadzonych w nim cząstek.
W przypadku samoistnego wypalania istotne jest, aby silnik pracował pod obciążeniem. Optymalna w takim przypadku jest jazda po autostradzie w sposób dynamiczny, ale jazda miejska w korku już nie jest korzystna. W takim przypadku dochodzi do jeszcze silniejszego zapchania filtra, a do oleju silnikowego trafia zbyt wiele paliwa, które nie zostało wypalone.
Skuteczne czyszczenie filtra DPF
Aktualnie usługa czyszczenie DPF Warszawa jest oferowana przez wiele warsztatów. Stosują one różne metody i urządzenia. Między innymi stosowane są myjki ciśnieniowe, specjalne środki chemiczne czy też myjki ultradźwiękowe. Czas trwania czyszczenia i jego skuteczność zależy od rodzaju wybranej metody.
Jednym z najlepszych i najbardziej profesjonalnych sposobów jest zastosowanie metody hydrodynamicznej. W przypadku filtrów z aut osobowych, proces czyszczenia zajmuje około jednej godziny, a jego koszt to około 500 zł, więc jest on wielokrotnie niższy od kosztu zakupu nowego elementu filtrującego. Filtry z aut dostawczych czy też autobusów są jednak czyszczone dłużej, a proces takiej regeneracji jest trochę droższy, jednak nadal rozwiązanie to jest o wiele bardziej opłacalne od wymiany filtra na nowy, ponieważ element po regeneracji odzyskuje swoją początkową sprawność i działa niezawodnie przez wiele kilometrów.
Współczesne filtry DPF są mniej problematyczne
Wiele lat temu filtry cząstek stałych były niedopracowane ze względu na to, że producenci stale testowali różne rozwiązania. Spora grupa starszych samochodów w ogóle nie nadawała się do jazdy miejskiej, ponieważ ich filtry zapychały się szybko. Dzisiaj elementy te są o wiele lepiej dopracowane co przekłada się na mniejszą ilość problemów, jednak nadal ulegają zużyciu, dlatego pamiętanie o regeneracji jest sprawą kluczową.
W przypadku konieczności transportu auta skorzystać z holowanie Warszawa